Bronzin: Virtualna radna okolina bez miša i tipkovnice

Bronzin: Virtualna radna okolina bez miša i tipkovnice

Vlasnik tvrtke Citus i jedan od pokretača konferencije „Mobility day“ koja se uskoro ponovno održava u Zagrebu ističe kako i inovacije treba ulagati, kako se njima treba baviti i kako ponekad one brzo ne donose neke financijske rezultate, ali dugoročno pokazuju smjer razvoja tehnologije, ali i primjene tehnologije. Pritom nam je u razgovoru otkrio zašto se želi riješiti miša i tipkovnice za upravljanje računalom, kako će to učiniti u pomoć tehnologije, te kako je dobiti nagradu za inovacije.

Usmjerili ste se na izradu programa u kojem se sučeljem upravlja pokretom, zbog čega se želite 'riješiti' tipkovnice, miša...?

Korištenjem programa kojima se upravlja pokretom ruke ili čitavog tijela uvodimo korištenje tzv. prirodnog ljudskog ponašanja i „gesti“ u sferu komunikacije s računalom. Tako omogućavamo jednostavniju i produktivniju upotrebu korisničkog sučelja, posebno kada se tome nadoda i komunikacija govorom.

U našim inicijalnim provjerama koncepata uvidjeli smo da osobe (osobito djeca), koje nisu vična korištenju računala, vrlo brzo savladavaju upravljanje pokretom.

Mislite li da takav oblik upravljanja može u potpunosti zamijeniti dosadašnje načine upravljanja i unosa podataka?

Takav način upravljanja će doživjeti puni zamah onda kada ćemo 3D senzore pokreta lako priključivati na računalo, kao što trenutno priključujemo tipkovnicu ili miša.

Nemam iluzije da će se to desiti odmah, no već se pokazalo da npr. 3D modeliranje gotovo i nije moguće raditi s tipkovnicom, mišem ili čak dodirom, dok je to upotrebom pokreta u „zamišljenom prostoru“ ili u kombinaciji s hologramom potpuno prirodno.

Pokreti kojim se upravlja u filmovima su odavna zaživjeli, no ono što nedostaje jest virtualni desktop koji se pojavljuje gdje god je potrebno, kada će taj dio biti omogućen?

Naše inovativno rješenje C@N Motion omogućava realizaciju jedne takve virtualne radne okoline gdje je moguće organizirati podatke u više razina (dimenzija) te ih je osim lijevo ili desno, moguće pomicati npr. i naprijed ili nazad, ulaziti u podatke te  vraćati se/izlaziti, vrtjeti itd.

Dobili ste nagradu za naj inovaciju u Pittsburghu, kolika je praktična vrijednost te nagrade, odnosno jeste li pronašli partnere koji mogu komercijalizirati u masovnijem smislu vaš inovaciju?

Da, dobili smo zlatnu medalju za C@N Motion na najvećoj izložbi inovacija INPEX u Pittsburghu (SAD), a prije toga i u Hrvatskoj na ARCA-i. Velika je čast dobiti nagradu u konkurenciji između tisuću i osamsto inovatora iz čitavog svijeta. Nagrada nam pomaže da budemo prepoznatljivi kako u zemlji tako i u čitavom svijetu.

Oduševila nas je činjenica da smo odmah, na samoj izložbi dobili niz upita za prodaju rješenja i ponuda za partnerstva u kojima nam se nude mogućnosti daljnjeg rasta i distribucije C@N Motiona. Trenutno smo u pregovorima s više potencijalnih partnera, a u široj regiji već imamo odlična iskustva u distribuciji našeg drugog rješenja Protect@Work s tvrtkom Hewlett Packard. Svi zainteresirani za naš softver C@N Motion moći će ga isprobati na Mobility Day 2013 konferenciji koja se održava 26.09.2013. u Zagrebu.

Multimedijalni kiosk namijenjen je trgovcima. Ima li u Hrvatskoj zainteresiranih za korištenje kioska, ili je kriza onemogućila investicije u inovativne stvari?

Ima puno zainteresiranih, tako da smo već u fazi razvoja prototipa napravili gomilu prezentacija - od upotrebe C@N Motion u izlozima, velikim trgovačkim centrima, ali i na izložbama/sajmovima. Imali smo priliku napraviti jedan koncept s video zidom, pet puta tri metra, na kojem smo prikazali presjek jedne hidroelektrane, a posjetitelji štanda mogli su rukom „pritisnuti“ (u virtualnom prostoru) pločice koje su „otkrivale“ više informacija o npr. kontrolnoj sobi, turbini, transformatoru itd.

Budući da su posjetitelji takvih sajmova već zasićeni s raznim blještavim i multimedijalnim novotarijama - ovo je stvarno bilo nešto novo i privuklo je veliki broj zainteresiranih. Dodatno, svaki od posjetitelja je mogao poslati sebi na e-mail odabranu „konfiguraciju“ tako da je „poslikao“ QR kôd koji ga je doveo na web-stranicu tvrtke na kojoj je upisao svoju e-mail adresu, a na taj način izlagači su ostvarili vrijedan kontakt i dobili podatke od posjetitelja te saznali što ih interesira. Neke od njih su mogli odmah kontaktirati s konkretnom ponudom - već na sajmu.

Kutovi koji se testno provode u OŠ u Popovači, prihvaćeni su sa zanimanjem, koje su sve dobrobiti takvog načina učenja?

Izuzetno smo ponosni na edukativnu igru CITUS Kinect Kutovi, koja se besplatno može preuzeti s naših Internetskih stranica (http://www.citus.hr/KinectKutovi), a koju smo razvili u sklopu Microsoftovog projekta „Suradnici u učenju“, u suradnji s profesorom Davidom Rentonom s Reid Kerr Collegea iz Škotske.

Znanstvena mjerenja koja su napravljena u OŠ Popovači, u kojima nam je puno pomogao profesor Darko Rakić, pokazala su kako 84 posto učenika brže nauči npr. određivati strane svijeta, pokazati rukom koliko je to ½ ili 180 stupnjeva itd.

Osnovna ideja je da su djeca aktivna, uče kroz iskustvo i vježbaju finu motoriku za vrijeme nastave, primjerice, matematiku. Naravno, sve im je to vrlo zabavno i motivirajuće, kao što se može vidjeti na snimkama na YouTube-u (link: http://www.youtube.com/watch?v=KrsNW8bvt-s). Navedeni softver smo prezentirali na prošlogodišnjoj Mobility Day konferenciji.

Što je sve potrebno da bi takvo što škole implementirale, odnosno, koliko bi trebali investirati i u što sve, osim, naravno samog Kinecta?

Kao što sam već spomenuo, naša aplikacija je besplatna te bi škole trebale nabaviti jedino Kinect senzor. Razvoj novih, sličnih aplikacija (koristeći platformu i tehnologiju koju smo razvili) koštao bi oko 40.000 kuna, ali bi onda takve aplikacije mogle biti dostupne i besplatne za više od tisuću tristo pedeset škola u Hrvatskoj.

Koliko ljudi i koliko dugo je radilo na toj inovaciji?

Razvoj je trajao osam mjeseci, a radio je naš čitav razvojni tim od deset ljudi te troje vanjskih eksperata, naših partnera.

Osim Kinecta novost na tržištu je i Leap Motion. Jeste li tu napravu isprobali? Naime, autori tvrde da je Leap Motion puno precizniji od Kinecta?

Naravno, bili smo među prvima koji smo isprobali i Leap Motion, kao što je to bio i slučaj s Microsoftovim Kinectom za Windowse.

Osnovna razlika između Kinecta i Leap Motiona je ta što se s Kinectom može upravljati čitavim tijelom do udaljenosti od 4 metra te podržava čak i više operatera, dok je Leap Motion namijenjen bliskoj upotrebi odmah do računala. Vezano za preciznost, novi Kinect One ima do šezdeset puta veću preciznost od „starog“ Kinecta i može razaznati detalje manje od dva i pol centimetra.

Citus je tvrtka partner Microsofta dugo već posluje, čime se sve možete pohvaliti?

CITUS je sedam godina bio Microsoftov Gold partner za razvoj softvera - prvenstveno mobilnih rješenja i rješenja u računalnom oblaku. Isto tako smo partneri s Hewlett Packard AllianceOneom koji distribuira naša rješenja u regiji jugoistočne Europe.

Možemo se pohvaliti i s više od četrdeset zlatnih i srebrnih medalja iz čitavog svijeta za koju je zaslužan tim od devet visoko obrazovanih ljudi, Zlatnom kunom HGK, nagradom Hrvatski kvocijent inovacije za male tvrtke, tri patenta te čitavim nizom inovacija koje smo doveli od ideje do proizvoda na korist naših partnera i korisnika.